1 stycznia 2015 r. w Niemczech wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące wynagrodzenia minimalnego. Niemiecki ustawodawca określił płacę minimalną na poziomie 8,50 euro brutto za godzinę na całym terytorium Niemiec.
Nowe prawo niemieckie wprowadza także obowiązki meldunkowe dla pracodawców zagranicznych delegujących swych pracowników do pracy w Niemczech. Pracodawca zobowiązany będzie zgłosić swych pracowników w urzędzie celnym i wskazać osobę upoważnioną do ewentualnego kontaktu z tym urzędem.
Wiele wskazuje na to, że stawka ta obowiązywać będzie również w stosunku do kierowców zatrudnionych w polskich firmach przewozowych, które wykonują przewozy drogowe na terytorium Niemiec, w tym również przewozy tranzytowe przez terytorium tego kraju.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce jest zaniepokojone działaniami niemieckiego ustawodawcy i podejmuje intensywne działania w kraju i za granicą, w celu uzyskania wiążącej interpretacji przepisów niemieckich i jednoznaczne określenie, jakich sytuacji przepisy te będą faktycznie dotyczyć. Pisma w tej sprawie zostały wystosowane do Komisji Europejskiej, Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego IRU, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwa Gospodarki (załączamy je poniżej). Zrzeszenia przewoźników innych państw europejskich również analizują obecnie przepisy niemieckie i podejmują interwencję w tej sprawie. ZMPD współpracuje w tym zakresie z przedstawicielami stowarzyszeń zagranicznych.
Czytaj więcej: ZMPD monituje władze polskie i instytucje zagraniczne
Informujemy, że od 1 stycznia 2015 roku zmienia się system poboru opłat za korzystanie z norweskich dróg przez samochody użytkowe o masie powyżej 3,5 tony. Należy w nich obowiązkowo zainstalować nadajniki do automatycznego poboru myta. W razie niedopełnienia tego obowiązku grozi kara w wysokości nawet 1000 euro. Zmiana dotyczy wszystkich przewoźników obsługujących trasy do w Norwegii. Przestrzeganie nowych przepisów będzie rygorystycznie kontrolowane przez norweską policję, tamtejsze służby celne oraz Zarządu Dróg Publicznych w Norwegii.
Wysokość nałożonej po raz pierwszy grzywny będzie wynosić 8 tys. NOK (prawie 1000 euro). Jej wartość wzrośnie do 12 tys.NOK (1400 euro), jeśli nie zostanie ona uregulowana w ciągu trzech tygodni. W przypadku powtórzenia się wykroczenia w ciągu dwóch lat, wysokość kary zwiększy się do 16 tys. NOK (1900 euro).
Czytaj więcej: Norwegia: urządzenia do e-myta obowiązkowe od 1 stycznia 2015