W dniach 5 – 6 maja br. w Krakowie odbyło się posiedzenie polsko – ukraińskiej Komisji Mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych. Kontyngent zezwoleń w wysokości 200.000 szt. dla każdej ze stron obowiązywał będzie zarówno w roku bieżącym, jak i przyszłym. Obie strony były zgodne w zakresie promowania przewozów pojazdami ekologicznymi.
Czytaj więcej: INFORMACJA BOTM 33/2009 dot. posiedzenia polsko – ukraińskiej Komisji Mieszanej
Karty opłaty wydane przed dniem wejścia w życie ustawy zachowują swoja ważność na okres na jaki zostały wydane.
Ustawa wchodzi w życie dnia 24.12.2008 r.
Warto podkreślić, że w wyniku negocjacji środowiska przewoźników z rządem winiety roczne wzrosły tylko o 23,8%, co z wcześniejszymi propozycjami rządu jest dobrą wiadomością dla przewoźników.
Więcej informacji tutaj ...
System opłat drogowych na niemieckich autostradach (myto) został wprowadzony w 2005 r. Operatorem poboru myta w Niemczech jest firma Troll Collect. Opłaty dotyczą wszystkich pojazdów i zestawów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton. Obecnie przewoźnicy płacą za przejazd 1 kilometra autostrady niemieckiej od 0,100 do 0,155 euro – w zależności od liczby osi pojazdu i klasy emisji spalin silnika samochodu.
Od 1 stycznia 2009 roku dotychczasowe stawki wzrosną od około 40% do nawet 89% - najwięcej dla pojazdów z silnikami starszych typów. Właściciele pojazdów poruszających się na zespołach jezdnych do trzech osi zapłacą w nowym roku: w klasach emisji spalin Euro 0, 1 i 2 – 0,274 euro za 1 km, Euro 3 – 0,190, Euro 4 – 0,169, EEV – 0,141 euro. Natomiast właściciele zestawów ciągników siodłowych z naczepami i wszystkich innych o czterech osiach i więcej zapłacą: w klasach Euro 0, 1 i 2 – 0,288 euro za kilometr, Euro 3 – 0,204, Euro 4 – 0,183, EEV – 0,155 euro.
W związku z tymi podwyżkami koszt każdorazowego przejazdu przez Niemcy może wzrosnąć nawet o 90 euro. Tak drastyczna podwyżka wpłynie niewątpliwie na wzrost kosztów działalności firm transportowych i pogorszy już i tak niełatwą ich sytuację – podsumowuje zmiany stawek Iwona Belniak, menadżer ds. produktu firmy UTA Polska, emitenta kart paliwowo-serwisowych. Można przy ich użyciu rozliczać opłaty za przejazd autostradami zarówno w Niemczech, jak i pozostałych krajach Europy.