PARTNERZY i POLECANE STRONY

ODWIEDZINY

Dzisiaj 2

Wczoraj 276

W tygodniu 609

W miesiącu 2122

Od 2008 roku 699744

  • trackimo
  • KPSPM
  • zmpdbox
  • KPSPM
  • KPSPM
  • 25-lecie KPSPD
  • KPSPM
  • KPSPM
  • KPSPM
  • KPSPM
  • KPSPM

Francja: zmiany w Kodeksie Transportowym - 30 000 euro kary za tygodniowy regularny odpoczynek w pojeździe

modyfikowany 12 czerwca francuski Kodeks Transportowy zawiera nowe zakazy i znacznie ostrzejsze kary dla przewoźników i kierowców. Karą 30 tysięcy euro i jednego roku więzienia zagrożone jest wykorzystanie przez kierowcę regularnego odpoczynku tygodniowego w kabinie pojazdu, a prawie 4 tys. euro będą kosztować "manipulacje" przy tachografach. Termin wejścia w życie nowych przepisów nie jest jeszcze znany.

 

Od miesięcy trwały dyskusje w parlamencie francuskim w sprawie nowelizacji przepisów transportowych. Dopiero teraz ZMPD otrzymało zawierającą konkrety odpowiedź na pytanie skierowane do francuskiego stowarzyszenia przewoźników, wcześniej znane były tylko kolejne głosy w dyskusji, toczącej się nie tylko we Francji, ale także na forum międzynarodowym.

Nowelizacją Kodeksu ustalano sankcje za wyżej wymienione naruszenia, mają one być takie same, jak dla naruszeń przepisów w zakresie zasad wynagradzania kierowców  w zależności od przebytej trasy i/lub ilości przewożonych towarów, o ile zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Nowe przepisy zawierają także ograniczenia w wykonywaniu przewozów kabotażowych przez pojazdy do 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej. Te przewozy kabotażowe mają odbywać się na zasadach określonych w Rozporządzeniu WE 1072/2009. Przepisy francuskie określają również dodatkowe zasady stosowane przy wykonywaniu przewozów kabotażowych.

Karą 6 miesięcy więzienia oraz grzywną w wysokości 3 750 euro zagrożeni są kierowcy, którzy będą posługiwać się niewłaściwą lub nie swoją kartą kierowcy do tachografu cyfrowego. Identyczna kara jest przewidziana dla osób, które odmówią przedstawienia do kontroli dokumentów lub zapisów elektronicznych. Przewiduje się również sankcje dla pracodawców, którzy  dopuszczają do powstawania powyższych naruszeń przepisów przez podległych pracowników.

Obecnie ZMPD wyjaśnia od kiedy ww. nowe przepisy i sankcje będą stosowane przez francuskie służby kontrolne. Jak tylko uda nam się uzyskać dodatkowe informacje, będziemy Państwa informować.

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego - IRU wystąpiła do Komisji Europejskiej z żądaniem wyjaśnień i zbadania, czy te nowe przepisy nie naruszają przepisów wspólnotowych, jak również z interwencją o niewspółmierności kar w stosunku do popełnionych naruszeń.

 

Ponadto, jak już wcześniej informowaliśmy, Belgia wprowadziła karę za regularny odpoczynek tygodniowy w kabinie pojazdu, który obowiązuje od 21 czerwca.

ZMPD otrzymało 17 czerwca informację, że od 21 czerwca w Belgii wchodzi w życie przepis zabraniający odbioru regularnego odpoczynku tygodniowego w kabinie pojazdu. Za złamanie tego przepisu przewidziano karę grzywny w wysokości 1 800 euro.

Przepis ten jest doprecyzowaniem przez ustawodawstwo belgijskie art. 8 ust. 8 Rozporządzenia Rady UE 561/2006, który stanowi:
"Jeżeli kierowca dokona takiego wyboru, dzienne okresy odpoczynku i skrócone tygodniowe okresy odpoczynku poza bazą można wykorzystywać w pojeździe, o ile posiada on odpowiednie miejsce do spania dla każdego kierowcy i pojazd znajduje się na postoju."

W związku z nowymi, restrykcyjnymi przepisami ZMPD wystąpiło z pismami do wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej oraz do Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, które poniżej zamieszczamy.

Informacja własna ZMPD.

Opr. ZMPD/DTR/TM/ACh/AW

Pismo ZMPD do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju

Pismo do wicepremier E. Bieńkowskiej