Po kilku latach prac legislacyjnych znamy w końcu ostateczny kształt Pakietu Mobilności. Najszybciej, bo już we wrześniu 2020 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące czasu jazdy i odpoczynków. Przewoźnicy będą mieli 18 miesięcy, aby przygotować się do nowych zasad dotyczących delegowania kierowców, dostępu do rynku oraz zawodu przewoźnika drogowego. Przepisy te zaczną obowiązywać w marcu 2022 roku.
Parlament Europejski w głosowaniu plenarnym przyjął Pakiet Mobilności w wersji wypracowanej w trilogach pomiędzy europarlamentarzystami, krajami UE oraz Komisją Europejską.
W środę 8 lipca europarlamentarzyści nie poparli wniosków o całkowite odrzucenie Pakietu Mobilności. Wniosek o odrzucenie lex specailis otrzymał 218 głosów „za” i 469 „przeciw”. 524 europosłów zagłosowało przeciwko wnioskowi o odrzucenie nowych zasad czasu jazdy i odpoczynków, a 162 go poparło. W przypadku zasad regulujących dostęp do rynku i zawodu przewoźnika drogowego za wnioskiem o jego odrzucenie opowiedziało się 174 europosłów, a 513 było przeciw.
W czwartek 9 lipca ogłoszono wyniki głosowania nad poszczególnymi poprawkami. Żadna ze złożonych poprawek, m.in. przez polskich posłów, nie osiągnęła wymaganej większości głosów. Niniejszym Pakiet został zaakceptowany przez współlegislatorów.
Akty prawne zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE w sierpniu br. Wejdą w życie po 20 dniach, czyli we wrześniu br.
Czytaj więcej: Pakiet Mobilności przyjęty!
KOMUNIKAT BTM - INFORMACJA 47/2020
04.06.2020
Dot. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/698 z dnia 25 maja 2020 r. ustanawiającego szczególne środki tymczasowe w związku z epidemią COVID-19 dotyczące odnawiania lub przedłużania ważności niektórych certyfikatów i świadectw, licencji i zezwoleń oraz przesunięcia niektórych okresowych kontroli i okresowych szkoleń w niektórych obszarach prawodawstwa dotyczącego transportu (Dz. Urz. UE L 165 z 27.5.2020, s. 10).
Informujemy, iż zgodnie z ww. rozporządzeniem następuje przedłużenie terminów przewidzianych wart. 13 ust. 1 lit. c rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 oraz art. 8 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1073/2009, a także terminów ważności licencji wspólnotowych i świadectw kierowcy, o których mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1072/2009 oraz licencji wspólnotowych, o których mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1073/2009. Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 4 czerwca 2020 r. Poniżej treść wybranych przepisów:
Zgodnie z art. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/698:
1. Niezależnie od art. 13 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, w przypadku gdy właściwy organ na podstawie rocznych sprawozdań finansowych lub poświadczeń, o których mowa w art. 7 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia, za lata finansowe obejmujące całość lub część okresu między 1 marca a 30 września 2020 r., stwierdza, że przedsiębiorca transportowy nie spełnia wymogu dotyczącego zdolności finansowej określonego w art. 3 ust. 1 lit. c) tego rozporządzenia, termin określony przez właściwy organ na potrzeby art. 13 ust. 1 lit. c) tego rozporządzenia nie może przekraczać 12 miesięcy.
Czytaj więcej: Zmiany dotyczące ważności licencji i świadectw kierowców w związku z COVID-19
Na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 29 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, po przekroczeniu granicy Polski kwarantanna nie jest obowiązkowa dla:
- kierowców wykonujących przewóz drogowy w ramach międzynarodowego transportu drogowego lub międzynarodowego transportu kombinowanego w rozumieniu odpowiednio art. 4 pkt 2 i 14 ustawy o transporcie drogowym;
- kierowców wykonujących przewóz drogowy w ramach międzynarodowego transportu drogowego lub międzynarodowego transportu kombinowanego w rozumieniu odpowiednio art. 4 pkt 2 i 14 ustawy o transporcie drogowym powracających z zagranicy albo przejeżdżających przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tranzytem innymi środkami transportu niż pojazd, którym jest wykonywany transport drogowy:
- w celu odbioru odpoczynku, o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo innego państwa,
- po odebraniu za granicą odpoczynku, o którym mowa w rozporządzeniu wymienionym w lit. a, oraz po przerwie w świadczeniu pracy w okolicznościach wskazanych w art. 31 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców;
- kierowców wykonujących przewóz drogowy pojazdami samochodowymi lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony w transporcie drogowym rzeczy oraz niezarobkowym przewozie drogowym rzeczy;
- kierowców wykonujących przewóz drogowy pojazdami samochodowymi przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą w zarobkowym międzynarodowym transporcie drogowym osób.
Czytaj więcej: Polska: kierowcy zawodowi w transporcie międzynarodowym bez kwarantanny
Niemcy
Od 1 czerwca nie będą już obowiązywały zwolnienia dotyczące czasu jazdy i pracy kierowców. Przywrócono stosowanie regulacji Rozporządzenia 561/2006.
Jednocześnie część landów przedłużyła zwolnienia z obowiązku stosowania się do zakazów ruchu w niedziele i święta. Ponieważ przepisy w poszczególnych landach się różnią, aktualne informacje należy sprawdzać na stronie niemieckiej inspekcji drogowej BAG: bag.bund.de - plik Straßengüterverkehrsrechtliche Ausnahmen aufgrund Covid-19 (PDF, 639 KB, Datei ist nicht barrierefrei) (strona 6 i 7).
Wspólne europejskie zasady ws. odnawiania lub przedłużania ważności certyfikatów, świadectw, licencji i zezwoleń przyjęte.
Odpowiadając na postulaty branży transportu drogowego, w tym ZMPD oraz organizacji partnerskich zrzeszonych w IRU, instytucje UE przyjęły Rozporządzenie ws. odnawiania lub przedłużania ważności niektórych certyfikatów i świadectw, licencji i zezwoleń oraz przesunięcia niektórych okresowych kontroli i okresowych szkoleń w obszarach prawodawstwa dotyczącego transportu. Zapisy Rozporządzenia mają być stosowane od dnia 4 czerwca br.
Rozporządzenie w sposób automatyczny przedłuża okres ważności wybranych dokumentów oraz gwarantuje ich uznawanie przez organy administracyjne krajów UE.
Pandemia COVID-19 utrudnia a czasem uniemożliwia przewoźnikom dopełnienie niezbędnych formalności lub procedur wymaganych niektórymi przepisami prawa UE, związanych z odnawianiem lub przedłużeniem ważności certyfikatów i świadectw, licencji lub zezwoleń.
Czytaj więcej: Od 4 czerwca wspólne europejskie zasady wydłużania ważności dokumentów i certyfikatów
Inspekcja Transportu Drogowego ostrzega przed oszustami, którzy deklarują pomoc w uniknięciu kontroli w przedsiębiorstwach transportowych. W zamian żądają wpłaty kilku tysięcy złotych na wskazany rachunek bankowy w określonym terminie.
W ostatnich dniach Inspekcja Transportu Drogowego otrzymała od kilku przewoźników informacje dotyczące przesłanych firmom transportowych e-maili, w których oszuści oferują pomoc m.in. w uniknięciu kontroli w przedsiębiorstwie.
Mechanizm działania oszustów
Oszuści wysyłają e-maile do konkretnych firm transportowych. Z treści e-maili wynika, że firmy zostały wytypowane poprzez losowanie do kontroli, którą rzekomo ma przeprowadzić Inspekcja Transportu Drogowego. Aby uwiarygodnić „ofertę” i przekonać przewoźnika do wpłaty środków pieniężnych twierdzą, że kontrola z założenia ma zakończyć się ujawnieniem nieprawidłowości i zastosowaniem wysokich kar.
Czytaj więcej: Inspekcja Transportu Drogowego ostrzega przed oszustami!
Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Jan Buczek zwrócił się do ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobro z prośbą o podjęcie działań i wsparcie starań Zrzeszenia mających na celu skuteczniejszą ochronę świadczenia usług przewozowych poprzez penalizację praktyk polegających na uchylaniu się od regulowania należności wobec przewoźników.
Jak pisze Jan Buczek, tylko perspektywa nieuchronnej kary wynikającej z dobrze zdefiniowanych przepisów może doprowadzić do wyeliminowania z rynku transportowego nieuczciwych firm i osób, które wykorzystując sytuację kryzysową i fakt konieczności zapewnienia ciągłości dostaw, nie dokonują płatności za już wykonane usługi przewozowe.
Pełna treść pisma poniżej i w załączeniu.