PARTNERZY i POLECANE STRONY

ODWIEDZINY

Dzisiaj 107

Wczoraj 59

W tygodniu 773

W miesiącu 2286

Od 2008 roku 699908

  • KPSPM
  • 25-lecie KPSPD
  • KPSPM
  • KPSPM
  • trackimo
  • KPSPM
  • zmpdbox
  • KPSPM
  • KPSPM
  • KPSPM
  • KPSPM

Polska: zniesiona kwarantanna dla kierowców

Aktualizacja, 22.03.2020 r.

Kierowcy wracający z zagranicy innymi środkami transportu niż pojazd, którym jest wykonywany transport drogowy powinni okazać funkcjonariuszowi Straży Granicznej:

  • krajowe lub wspólnotowe prawo jazdy z wpisem - kodem 95, który potwierdza uzyskanie świadectwa kwalifikacji zawodowej kierowcy,
  • świadectwo kierowcy, w sytuacji kierowcy niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, zatrudnionego przez przedsiębiorcę mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Kierowcy będący obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej powinni dodatkowo uprawdopodobnić okoliczność zatrudnienia u polskiego przedsiębiorcy, okazując dowód (np. zaświadczenie, umowę o pracę) zatrudnienia wystawionego przez pracodawcę, w formie papierowej lub elektronicznie. W sytuacji uniemożliwiającej okazanie dowodu, okoliczność zatrudnienia w początkowym okresie może być wyjątkowo potwierdzona pisemnym oświadczeniem kierowcy.
 
Wszyscy kierowcy zawodowi będący cudzoziemcami, wracający z zagranicy innymi środkami transportu niż pojazd, którym jest wykonywany transport drogowy, muszą wykazać prawo do pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu rozporządzenia MSWiA w sprawie czasowego zawieszenia lub ograniczenia ruchu granicznego na określonych przejściach granicznych. Jednocześnie świadectwo kierowcy jest wystarczającym dowodem legalnego zatrudnienia przez przedsiębiorcę mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

 

*

Wprowadzony 20 marca stan epidemii w RP na mocy rozporządzenia ministra zdrowia znosi jednocześnie obowiązek kwarantanny dla kierowców wykonujących transport międzynarodowy. 


Paragraf 2 ust. 6 rozporządzenia stanowi:

Obowiązku, o którym mowa w ust. 2, nie stosuje się w przypadku przekraczania granicy Rzeczypospolitej Polskiej w ramach wykonywania czynności zawodowych:

1) w Rzeczypospolitej Polskiej lub państwie sąsiadującym przez osobę wykonującą czynności zawodowe w tych państwach;

3) przez kierowców wykonujących przewóz drogowy w ramach międzynarodowego transportu drogowego lub międzynarodowego transportu kombinowanego w rozumieniu przepisów o transporcie drogowym;

4) przez kierowców wykonujących przewóz drogowy w ramach międzynarodowego transportu drogowego lub międzynarodowego transportu kombinowanego w rozumieniu przepisów o transporcie drogowym powracających z zagranicy innymi środkami transportu niż pojazd, którym jest wykonywany transport drogowy:

a) w celu odbioru odpoczynku, o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85WE (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 1, z późn. zm.2), na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

b) po odebraniu za granicą odpoczynku, o którym mowa w rozporządzeniu określonym w lit. a, oraz po przerwie w świadczeniu pracy w okolicznościach wskazanych w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1412).


Oznacza to że kierowcy przekraczający granice RP nawet samochodem osobowym nie będą poddani kwarantannie. To samo dotyczy cudzoziemców, kierowców z krajów trzecich pracujących w polskich firmach transportowych i powracających do Polski samochodem osobowym.

O ujednolicenie i jednoznaczną interpretację tych przepisów wnioskowało ZMPD od początku kryzysu epidemicznego wywołanego wirusem SARS-CoV-2.

Opr. ZMPD/DTR/ACH

Rozporządzenie ministra zdrowia - ogłoszenie stanu epidemii - pobierz PDF