ODWIEDZINY

Dzisiaj 30

Wczoraj 61

W tygodniu 139

W miesiącu 1293

Od 2008 roku 620560

  • KPSPM
  • 25-lecie KPSPD
  • KPSPM
  • KPSPM
  • KPSPM
  • KPSPM
  • KPSPM
  • KPSPM
  • KPSPM

Francja wymaga od kierowców dodatkowego dokumentu

Wobec pojawiających się sprzecznych informacji wyjaśniamy, że we Francji transport towarów jest zwolniony z ograniczeń ruchu, lecz kierowcy muszą mieć przy sobie wypełniony przez pracodawcę dokument uzasadniający potrzebę przemieszczania się.
Wzór dokumentu w języku francuskim i w tłumaczeniu na język polski - w załączeniu.


Źródła: rząd francuski i FNTR

 

Dokument uzasadniający potrzebę przemieszczania się w celach profesjonalnych - pobierz WORD

Dokument uzasadniający potrzebę przemieszczania się w celach profesjonalnych w j.francuskim - pobierz PDF

Polska: zniesiona kwarantanna dla kierowców

Aktualizacja, 22.03.2020 r.

Kierowcy wracający z zagranicy innymi środkami transportu niż pojazd, którym jest wykonywany transport drogowy powinni okazać funkcjonariuszowi Straży Granicznej:

  • krajowe lub wspólnotowe prawo jazdy z wpisem - kodem 95, który potwierdza uzyskanie świadectwa kwalifikacji zawodowej kierowcy,
  • świadectwo kierowcy, w sytuacji kierowcy niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, zatrudnionego przez przedsiębiorcę mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Kierowcy będący obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej powinni dodatkowo uprawdopodobnić okoliczność zatrudnienia u polskiego przedsiębiorcy, okazując dowód (np. zaświadczenie, umowę o pracę) zatrudnienia wystawionego przez pracodawcę, w formie papierowej lub elektronicznie. W sytuacji uniemożliwiającej okazanie dowodu, okoliczność zatrudnienia w początkowym okresie może być wyjątkowo potwierdzona pisemnym oświadczeniem kierowcy.
 
Wszyscy kierowcy zawodowi będący cudzoziemcami, wracający z zagranicy innymi środkami transportu niż pojazd, którym jest wykonywany transport drogowy, muszą wykazać prawo do pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu rozporządzenia MSWiA w sprawie czasowego zawieszenia lub ograniczenia ruchu granicznego na określonych przejściach granicznych. Jednocześnie świadectwo kierowcy jest wystarczającym dowodem legalnego zatrudnienia przez przedsiębiorcę mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Czytaj więcej: Polska: zniesiona kwarantanna dla kierowców

Turcja zamknęła granice

Aby wjechać do Turcji, trzeba przejść 14-dniową kwarantannę. Ten wymóg dotyczy także transportu.

Kwarantannie muszą się poddać kierowcy z Polski, a także m.in. z Ukrainy, Kosowa, Słowenii, Węgier, Łotwy, Finlandii, Czech, Czarnogóry, Macedonii Północnej i Portugalii. Pełna lista w załączeniu.

Wjazd do Turcji bez kwarantanny będzie możliwy dla tych kierowców  po 14 dniach od momentu wyjazdu ze swojego kraju.

Źródło: Tobb und
Fot. CeeGee, Wikipedia

Lista krajów, z których kierowcy są poddawani kwarantannie - pobierz PLIK

COVID-19: DZIAŁANIA ZMPD

aktualnosci 2843 0 GLOWNYPandemia koronawirusa kompletnie zdezorganizowała życie wszystkich obywateli Europy, w tym i Polski. Wiele branż stoi dziś na krawędzi bankructwa, jedynie pomoc państwa jest w stanie spowodować utrzymanie się ich na powierzchni.

ZMPD jako największa organizacja skupiająca polskich międzynarodowych przewoźników drogowych ma imperatyw moralny do tego, by stanąć do walki o przetrwanie całego sektora przewozu towarów. Dlatego nieprzerwanie od kilku tygodni eksperci Zrzeszenia pracują nad przynajmniej złagodzeniem skutków pandemii dla przedstawicieli branży, na bieżąco reagując na pojawiające się problemy.

Koronawirus doprowadził do od dawna zapomnianej sytuacji w postaci m.in. gigantycznych kolejek na granicach Polski. Kilkudniowe postoje to lekceważenie pracy kierowców i pracowników firm transportowych, grożące przerwaniem łańcucha dostaw towarów do sklepów i szpitali, niezbędnych do przetrwania wszystkich zagrożonych epidemią obywateli.

Stały osobisty, pisemny oraz w formie wideokonferencji kontakt ekspertów ZMPD z decydentami i przedstawianie postulatów oraz przekonywanie do podjęcia stanowczych, ratujących przedsiębiorstwa transportowe decyzji przynoszą szybko spodziewane efekty, choć tzw. pakiet pomocowy wymaga poważnych zmian, bowiem zawarte w nim propozycje nie zapewnią transportowcom przetrwania.

Czytaj więcej: COVID-19: DZIAŁANIA ZMPD

Zasady zwolnienia z obowiązku kwarantanny kierowców – komunikat MI

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk informuje, że kierowcy prowadzący pojazdy samochodowe w międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy, po przekroczeniu granicy państwowej, są zwolnieni z odbycia obowiązkowej kwarantanny, o której mowa w przepisie § 2 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego.

(...) Zwolnienie z odbycia obowiązkowej kwarantanny po przekroczeniu granicy państwowej dotyczy również kierowcy niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, zatrudnionego przez przedsiębiorcę mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który legitymuje się świadectwem kierowcy.

Czytaj więcej: Zasady zwolnienia z obowiązku kwarantanny kierowców – komunikat MI

Pomoc dla transportu - pilne konsultacje w ministerstwie infrastruktury

aktualnosci 9966 0 ZMPDNa wniosek ZMPD 13 marca 2020 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wraz z minister rozwoju Jadwigą Emilewicz oraz podsekretarzem stanu ministerstwa aktywów państwowych Zbigniewem Gryglasem omówili możliwe narzędzia pomocy dla branży transportu drogowego. 

Minister Emilewicz przyznała, że najważniejsze jest zapewnienie firmom płynności finansowej i zaproponowała odpowiednie narzędzie (szczegóły tutaj). Zmiany prawne mają bardzo szeroki zakres. Minister Emilewicz ma nadzieję, że w najbliższym czasie odpowiednie resorty opracują projekt zmian przepisów, zaś Sejm przyjmie je 25 marca. Wtedy zaczęłyby one obowiązywać od 1 kwietnia. 

– Zakładamy, że pomoc będzie dostępna dla tych przedsiębiorstw, które miały dobre wyniki finansowe w 2019 roku, a ich sytuacja pogorszyła się z powodu pandemii – wyjaśniła minister Emilewicz. Minister Adamczyk podkreślił, że z uwagi na spodziewane szybkie zmiany sytuacji, politycy są przygotowani na konieczność dalszych zmian prawa po to, by dopasować je do aktualnej sytuacji. – W 15-letnim doświadczeniu parlamentarnym nie pamiętam, aby tak szerokie zmiany w prawie gospodarczym były wprowadzane tak szybko – zaznaczył minister Adamczyk. 

Czytaj więcej: Pomoc dla transportu - pilne konsultacje w ministerstwie infrastruktury

Premier ogłosił wprowadzenie w Polsce od soboty stanu zagrożenia epidemicznego

aktualnosci 2796 0 GLOWNYOd niedzieli tymczasowo zostaną przywrócone granice. Pozostają one otwarte dla przepływu towarów. Polscy obywatele po ich przekroczeniu zostaną skierowani na 14-dniową kwarantannę. Premier zaapelował do wszystkich o stosowanie się do zaleceń i odpowiedzialność.

Międzynarodowy transport drogowy towarów będzie funkcjonował bez ograniczeń, a kierowcy ciężarówek oraz autokarów i busów nie będą musieli przebywać kwarantanny.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowało rozporządzenie zawierające wykaz przejść granicznych dostępnych w okresie ograniczeń (niektóre z dotychczas funkcjonujących zostaną zamknięte). 

Najważniejsze decyzje

•    Tymczasowo zostanie przywrócona kontrola graniczna – od 15 marca na 10 dni, z możliwością przedłużenia.
•    Wprowadzony zostaje zakaz wjazdu do Polski dla cudzoziemców.
•    Osoby powracające z zagranicy muszą przejść dwutygodniową kwarantannę domową.

Czytaj więcej: Premier ogłosił wprowadzenie w Polsce od soboty stanu zagrożenia epidemicznego

Informacja dotycząca zasad zwolnienia z obowiązku kwarantanny kierowców

Kierowcy prowadzący pojazdy samochodowe w międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy, po przekroczeniu granicy państwowej, są zwolnieni z odbycia obowiązkowej kwarantanny, o której mowa w przepisie § 2 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego.

Zwolnienie z odbycia obowiązkowej kwarantanny po przekroczeniu granicy państwowej dotyczy również kierowcy niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, zatrudnionego przez przedsiębiorcę mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który legitymuje się świadectwem kierowcy.

Zwolnienie z odbycia obowiązkowej kwarantanny po przekroczeniu granicy państwowej dotyczy wyłącznie kierowców, którzy prowadzą pojazd samochodowy służący do przewozu towarów, zaś wykonywany przejazd bezpośrednio wiąże się z faktycznym przewozem lub dojazdem w celu załadunku wyżej wymienionych towarów. Kierowcy zawodowi wracający do Polski samochodem osobowym np. w celu odebrania w kraju odpoczynku tygodniowego, nie są zwolnieni z odbycia, po przekroczeniu granicy państwowej, obowiązkowej kwarantanny.

Zwolnienie z odbycia obowiązkowej kwarantanny po przekroczeniu granicy państwowej dotyczy również kierowców wykonujących międzynarodowy transport drogowy rzeczy tranzytem przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z poważaniem
Urszula Nowińska | Dyrektor
Gabinet Głownego Inspektora

Spotkanie przewoźników z posłami Komisji Infrastruktury

Dnia 12.03.2020r., w Bydgoszczy, odbyło się spotkanie Zarządu ZMPD oraz KPSPD z Prezydium Poselskiej Komisji Infrastruktury. Zachęcamy do zapoznania się z artykułami i relacją ze spotkania.

Przewoźnicy domagają się zwrotu części akcyzy - Rzeczpospolita

Koronawirus: Przewoźnicy i transportowcy liczą straty i są pełniobaw - TVP 3 Bydgoszcz

Posłowie obiecują przewoźnikom pomoc - Theworldnews.net

Przewoźnicy notują duże straty. O rozwiązaniach rozmawiali w Bydgoszczy - tygodnikbydgoski.pl

Koronawirus uderza w branżę transportową. Przewoźnicy liczą straty - radiopik.pl

Niderlandy – delegowanie, kolejne informacje

Zasady delegowania do Holandii 

1. Wyznaczenie osoby do kontaktu na terenie Holandii
W przypadku zgłoszenia długoterminowego (maksymalnie na 1 rok) obowiązkowe jest wyznaczenie osoby przebywającej na terenie Holandii i wskazanie jej adresu w tym kraju (nazwa kraju pojawia się automatycznie i nie ma możliwości jej zmiany). Nie wymaga się, aby przedstawiciel w Holandii był przedsiębiorcą. Może być osobą fizyczną, nieprowadzącą działalności gospodarczej, która będzie miała dostęp do informacji o pracownikach delegowanych.

Na osobę do kontaktu można wyznaczyć delegowanego pracownika (kierowcę). Warunkiem jest, aby  delegowanie nie było długoterminowe, a pracownik komunikatywnie porozumiewał się w języku angielskim, niemieckim czy niderlandzkim.

2. Zaświadczenie A1
W deklaracji zgłoszeniowej podajemy jedynie numer wydanego zaświadczenia oraz kraj wydania.  Nie ma obowiązku zgłaszania zaświadczenia A1, jeśli nie zostało wydane. Władzom Holandii wystarczy oświadczenie pracodawcy, że jest w stanie udowodnić, że składki ubezpieczeń społecznych za delegowanych pracowników opłacane są w Polsce.

3. Dane klienta
W przypadku zgłoszeń jednorazowych/ krótkoterminowych  należy podać adres (kod pocztowy oraz numer ulicy) odbiorcy w Holandii.

4. Dane dotyczące sektora
W rubryce Projekt dane sektora należy wybrać lit. H (Vervoer en opslag) subsektor 49 (Vervoer over land) sbi code 4941.
W rubryce “Werkplek” wystarczy podać jeden numer rejestracyjny pojazdu należącego (będącego w dyspozycji) do przedsiębiorstwa.

Źródło: TLN

Opr. ZMPD/DTR/ACH

Znajdź nas na Facebook