INFORMACJA BOTM 33/2009 dot. posiedzenia polsko – ukraińskiej Komisji Mieszanej
Posiedzenie polsko – ukraińskiej Komisji Mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowychW dniach 5 – 6 maja br. w Krakowie odbyło się posiedzenie polsko – ukraińskiej Komisji Mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych. Kontyngent zezwoleń w wysokości 200.000 szt. dla każdej ze stron obowiązywał będzie zarówno w roku bieżącym, jak i przyszłym. Obie strony były zgodne w zakresie promowania przewozów pojazdami ekologicznymi.
Ustalono, że:
- począwszy od dnia 1 lipca 2009 roku przewozy do/z krajów trzecich (tranzytem przez kraj rejestracji pojazdu) wykonywane będą pojazdami kategorii minimum EURO-II;
- począwszy od dnia 1 stycznia 2010 roku przewozy do/z krajów trzecich (tranzytem przez kraj rejestracji pojazdu) wykonywane będą pojazdami kategorii minimum EURO-III.
I. W przypadku przewozów do/z krajów trzecich realizowanych pojazdami EURO-II naczepa (przyczepa ) powinna być wyprodukowana po 1996 roku, natomiast realizowanymi pojazdami EURO-III naczepa (przyczepa) powinna być wyprodukowana nie wcześniej niż w 2000 roku.
Delegacje uzgodniły, że w 2009r. zezwolenia ogólne dają prawo do wykonania nie więcej niż dwóch przejazdów (dwustronnych, tranzytowych lub do/z krajów trzecich-tranzytem przez kraj rejestracji pojazdu) podczas wykonywania jednego rejsu w kierunku tam i z powrotem, dla pojazdów kategorii nie niższej niż EURO-II.
Delegacje uzgodniły, że w 2010 r. zezwolenia ogólne dają prawo do wykonania nie więcej niż dwóch przejazdów (dwustronnych, tranzytowych i do/z krajów trzecich-tranzytem przez kraj rejestracji pojazdu) podczas wykonywania jednego rejsu w kierunku tam i z powrotem, dla pojazdów kategorii nie niższej niż EURO-III.
Strony potwierdziły wcześniej osiągnięte porozumienie, że przewozy do/z krajów trzecich będą wykonywane przez przejścia graniczne na granicy polsko – ukraińskiej.
II. Delegacje uzgodniły, że zezwolenie ogólne daje prawo do wykonania nie więcej niż dwóch przejazdów (dwustronnych lub tranzytowych) podczas wykonywania jednego rejsu w kierunku tam i z powrotem, dla pojazdów kategorii niższej niż EURO-III (powyższa zasada obowiązywała będzie od 2010 roku).
Delegacje potwierdziły że pojazdy o wyższej kategorii ekologiczności mogą korzystać z zezwoleń o niższej kategorii.
Ponadto strony ustaliły, że pojazd kategorii ekologicznej minimum EURO-III może ciągnąć przyczepę (naczepę) wyprodukowaną nie wcześniej niż przed 1996 r., wykorzystując zezwolenie EURO-III. Jeżeli przyczepa (naczepa) została wyprodukowana przed 1996 rokiem, powinna w takim przypadku posiadać odpowiedni certyfikat bezpieczeństwa.
Delegacje potwierdziły wcześniejsze uzgodnienie, że w kontyngencie na 2011 rok nie będzie zezwoleń EURO-0, natomiast wprowadzona zostanie kategoria zezwoleń EURO-IV.