PARTNERZY i POLECANE STRONY

ODWIEDZINY

Dzisiaj 8

Wczoraj 67

W tygodniu 308

W miesiącu 2007

Od 2008 roku 697455

  • trackimo
  • 25-lecie KPSPD
  • KPSPM
  • KPSPM
  • zmpdbox
  • KPSPM
  • KPSPM
  • KPSPM
  • KPSPM
  • KPSPM
  • KPSPM

"Chcemy równych szans dla wszystkich" - Jan Buczek podczas sejmowej debaty o problemach przewoźników

debata sejmW Parlamentarnym Zespole na Rzecz Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Gospodarczego odbyła się 12 kwietnia debata na temat zagrożeń dla funkcjonowania polskich firm transportu samochodowego.

O taką debatę apelowało Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przewoźników z Białej Podlaskiej. Gospodarzem spotkania był przewodniczący Zespołu, poseł Adam Abramowicz, a poza liczną reprezentacją przewoźników, w Sejmie pojawili się także przedstawiciele m.in. Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Infrastruktury.

Podczas dwugodzinnego spotkania uczestnicy przedyskutowali propozycję Ministerstwa Finansów wprowadzenia 200 litrów limitu paliwa zwolnionego z należności celnych przywozowych i akcyzy, wwożonego z państw trzecich do Polski w standardowych zbiornikach pojazdów ciężarowych.

Prezes ZMPD Jan Buczek alarmował, że przy marży z usług przewozowych sięgającej 1,5 proc., wprowadzanie nieprzemyślanych ograniczeń doprowadzi do licznych bankructw. Wskazał, że ciężarówki będą mogły nadal wjeżdżać z pełnymi zbiornikami przez przejście polsko-litewskie w Budzisku, a na Litwę dostaną się z Białorusi z pełnymi zbiornikami. – Dla nas najważniejszą rzeczą jest stworzenie takich samych warunków działania dla wszystkich podmiotów, tymczasem przygotowana regulacja bije przede wszystkim w polskich przedsiębiorców – podkreśla prezes ZMPD. Dwustronne umowy z Rosją, Białorusią, Ukrainą i Kazachstanem pozwalają na odstępstwa od proponowanego przez MF limitu, zapewniając drugiej stronie wwóz np. 600 litrów bez płacenia akcyzy.

Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Jarosław Jakoniuk wskazał, że zagraniczne rządy wspierają swoich przedsiębiorców. Np. w Niemczech przewoźnik może liczyć raz w roku na 1500 euro dopłaty do opon jako rekompensatę za opodatkowanie środków transportu. Niektóre zachodnie kraje mają podpisane porozumienia ze wschodnimi w sprawie zwrotu podatku VAT.

Poseł Abramowicz zauważył, że rekompensatą dla polskich przedsiębiorców za utrudnienie konkurencji z zagranicznymi przewoźnikami może być zwrot akcyzy. Podsekretarz stanu, zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej Piotr Walczak powiedział, że co prawda nie toczą się prace nad zwrotem akcyzy, ale resort jest otwarty na propozycje.

Piotr Walczak przyznał, że pozostaje problem „lejka suwalskiego”, czyli wjazdu przez granicę polsko-litewską. Obiecał wnieść pod obrady unijne ograniczenie wwozu paliwa do 200 l przez całą unijną wschodnią granicę, ale przypuszcza, że proces wprowadzania unijnego limitu będzie powolny.

Opr. ZMPD/RP

Transmisja z posiedzenia jest dostępna na stronie Sejmu http://sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/transmisje.xsp?unid=677544809C6A56EAC1258251004895D6#